Wat is Yoga

Eigen ervaring centraal

Als je vraagt: wat is yoga, zijn daar verschillende antwoorden op mogelijk. Je eigen ervaring staat centraal als je yoga beoefent. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen reden om yoga te doen en ervaart yoga op zijn of haar eigen manier.

Evenwicht

De oorspronkelijke betekenis van yoga ligt besloten in het woord zelf. Yoga betekent juk, het in evenwicht brengen van twee polen. Het leven bestaat uit tegenstellingen: werken en rusten, (in) spanning en ontspanning, in- en uitademing, vitaliteit en vermoeidheid ed. Yoga helpt je om balans te vinden tussen de twee polen.

Verbinding tussen lichaam en geest

Yoga betekent ook verbinden, samenvoegen. Het gaat daarbij om de verbinding tussen lichaam en geest. In de yoga oefen je bewegingen en houdingen vanuit ontspanning, gecombineerd met bewust ademen. Dat leer je te doen met aandacht voor alles wat er gebeurt: met je lichaam, in je denken en voelen. Daardoor leer je jezelf beter kennen en dat werkt door in je dagelijks leven. Je leert ongezonde spanning herkennen en loslaten. Je wordt je bewust van je eigen energie en de invloed van je denken op je welbevinden. Je leert omgaan met grenzen en uitdaging.
Lees meer over onze aanpak.

Yoga vormen

Er zijn verschillende yogastromingen in Nederland. Meestal is de basis Hatha Yoga. Eeuwenoude oefeningen met een rijke achtergrond en filosofie, aangepast aan de westerse cultuur. Ha is sanskriet voor zon, wat staat voor actie en inspanning. Tha is maan, wat staat voor ontspanning en verinnerlijking.
De laatste tijd zijn er veel nieuwe namen in omloop, vanuit het accent wat in de lessen wordt aangebracht. Ook bij de Stichting Yoga Zwolle is de basis van alle lessen Hatha Yoga.

Wat yoga met je doet

In de yogales is er actie, ontspanning en rust. Het helpt uit je hoofd komen, je lichaamsgevoel ontwikkelen en je levensenergie te laten stromen. Je lichaam en geest krijgen de gelegenheid om te herstellen en op te laden. Na de les voel je je verkwikt, weer thuis bij jezelf. Yoga verstevigt je basis en leert je omgaan met grenzen. Het verstilt en verbindt en vergroot je zelfkennis. Yoga biedt een compleet systeem voor je persoonlijke ontwikkeling.

Yoga-beoefening bevordert je gezondheid: het heeft een gunstig effect op je zenuwstelsel, gewrichten, klieren en organen. Het maakt je soepeler en krachtiger. Het is uitermate geschikt om stressklachten aan te pakken. Cursisten melden regelmatig verbeteringen bij allerlei klachten, zoals hoofdpijn, rugklachten, rsi, ademproblemen en slaapproblemen.

Wat heb je nodig voor de yogales ?

Tijdens de yogales draag je gemakkelijk zittende kleding. Heel geschikt is een joggingbroek met een Tshirt en warme sokken en een trui of vest. Het is de bedoeling dat je een matje meeneemt en met een  dekentje. Naar behoefte kan je ook nog kussentjes meenemen om je lichaam tijdens het oefenen mee te ondersteunen. Bijvoorbeeld voor je nek of onder je knieën. Het is belangrijk dat je het tijdens de eindontspanning lekker warm hebt, dat ondersteunt een gevoel van ontspanning en welbehagen.

In sommige lessen gebruiken we ook een yogapoefje, balletjes, blokken of riemen. En op sommige locaties hebben we ook spullen , zoals bankjes of yogapoefjes. Van de Yogadocent hoor je wat er voor jouw les nodig is mee te brengen.